Căutare

Cititor SF

…unde cititorii dau cu parerea si alte obiecte contondente…

Data de sfârșit:

20 februarie, 2009

…despre lansare, Ion Hobana – Incidentul Roswell

…cum tot am fost apostrofat de kyo ( gest pentru care mulţumesc,  astfel poate mă mai trezesc şi eu din amorţeala în care am intrat de ceva vreme) , haideţi să vă spun cum a fost la lansare. Pardon, să vă spun cum a fost pentru mine la lansare.

Păi începând cu începutul… orice lansare de carte se vrea a fi o manifestare culturală şi în concluzie participanţii sunt fie scriitori, fie organizatori, fie fani, admiratori sau simpli cititori, unii reuşesc chiar şi să fie toate la un loc, dar cu siguranţă nu vor fi oameni care nu au nici o treabă cu cititul. Aşa că din start nu aş recomanda participarea la o lansare, celor care au reale dificultăţi în a lega două-trei cuvinte într-o propoziţie coerentă sau celor care atunci când reuşesc această performanţă îşi împestriţează mini discursul cu lungi ăăăăăă-uri atât de des folosite, în principal de politicieni, pentru a câştiga secunde bune, necesare născocirii unor noi şi false explicaţii.

Dom’le, la o lansare de carte vin de regulă oameni care ştiu să tacă. Oameni, care dacă se hotăresc totuşi să vorbească, atunci se cuvine a fi ascultaţi. Vorbitul în cazul lor nu se face de dragul asigurării mişcării aerului (cu rol de ventilaţie naturală) ci pentru a transmite ceva şi, culmea, cu tot riscul de a nu fi crezut de cei mulţi şi…mă rog, reuşesc să facă acest lucru fără poticneli şi fără să apeleze la expresii ce nu se regăsesc în dex.  Eu, cum prin firea mea sunt extrovertit şi vorbesc mult ( şi prost, ar zice unii) mă bucur de câte ori întâlnesc oameni capabili să poarte o conversaţie chiar şi în cazul în care subiectul nu este viaţa mondenă sau sexuală (ori amândouă, că deja se confundă) a cine ştie cărei cântăreţe de mâna a şaptea.  Aşa că am avut de ce mă bucura.

A fost o atmosferă ca de sărbătoare şi stând acolo, în subsolul Librăriei Eminescu, pentru câteva ore am uitat complet că sunt în mijlocul Bucureştiului.  Totul părea a fi o bucată ruptă de cotidian, de parcă prezenţa nenumăratelor volume ce împodobeau rafturile, ar fi reuşit să transmită o anume puritate celor prezenţi. Am fost impresionat. Pentru prima oară, după foarte mult timp, (ultima dată mi s-a întâmplat în Danemarca, într-un muzeu în care am stat gură cască în faţa Gânditorul-ui lui Rodin- zic asta numai ca să mă laud că am avut ocazia să ating acea statuie)  am simţit că oamenii sunt întradevăr mai mult decât un boţ de carne stăpânit de instincte.

Toţi cei de faţă mi-au lăsat impresia că pun pe primul loc raţiunea, cultura şi educaţia, atunci când au de întocmit o listă cu valorile omenirii, defavorizând clar concepte ca bani, avere sau celebritate. Nu că nu ar fi fost locul împânzit de celebrităţi, dar nu erau personajele arhicunoscute publicului larg pentru scandaluri, excese sau aberaţii. Erau oameni de care mulţi nu au auzit, dar în faţa cărora, cei care continuă să citească şi să aprecieze valoarea cuvântului scris, sunt gata să facă oricând o adâncă plecăciune.  Dintre aceştia i-aş aminti pe  Michael Hăulică, Alexandru Mironov, Dan D. Farcaş şi dacă nu mă înşel l-am văzut si pe Mihai Bădescu. Au fost prezenţi de asemeni şi Liviu Radu, Sorin Repanovici, precum şi câţiva membri ai SRSFF. Aş zice chiar că dintre aceştia singurii care au lipsit au fost cei care nu aveau cum să ajungă. Dacă nu mă înşel am fost chiar şi eu însumi, deşi judecând după cum m-am simţit s-ar putea să fi fost doar un vis. Noroc cu Hăulică, el a făcut poze şi astfel am dovada.

S-a mai întâmplat un lucru incredibil: s-a stat la coadă. Serios. La autografe s-a făcut o coadă în toată regula…dar degeaba am aşteptat manifestări. Nimeni nu se băga în faţă, nu se înghesuiau, nu se călcau în picioare şi nici să se fi înjurat nu am remarcat. Ceea ce mă determină să compar această aliniere cu statul la coadă în biserică pentru Sfânta Împărtăşanie. Adică nu chiar, mai nou prin biserici se aud şi înjurături.

Aşadar lume multă. Hai să zic câte ceva şi despre motivul nostru de a ne fi adunat acolo. Vinovat este domnul Ion Hobana. Nu vă spun cine este domnia sa, dacă nu stiţi să vă fie ruşine. Şi marş înapoi la şcoală. Fără discuţii!  Rostiră  câteva cuvinte  domnii Străinu, Farcaş şi Mironov, apoi veni rândul autorului pentru a ne spune câte ceva despre ” Incidentul Roswell, noi mărturii şi controverse”.

Ei bine, deşi trecură ani destui de la acel accident din iulie 1947, Misterul Roswell încă incită spiritele, unii încă neagă că s-ar fi întâmplat ceva deosebit pe când alţii continuă să aducă dovezi, argumente şi să prezinte publicului interesat mărturii ale celor implicaţi direct în investigarea cazului. Domnul Ion Hobana nu se mai întreabă demult dacă s-a întâmplat ceva, acesta nefiind un subiect ce să mai merite a fi discutat. Insuşi vehemenţa cu care neagă totul unii, este o dovadă a faptului că se încearcă muşamalizarea întâmplării, probabil pe motiv că omenirea nu ar fi încă pregătită să afle adevărul. Ceea ce este un argument fals deoarece un lucru deja întâmplat este un fapt ce nu ţine cont de stadiul de „pregătire” a celor pe care i-ar putea afecta şi faptele nu se anulează dacă sunt negate.

Din discursul domnului Hobana două amănunte mi-au atras atenţia în mod deosebit. Odată argumentul logic pe care l-a prezentat. S-a spus că o civilizaţie atât de avansată încât să fie capabilă de călătorii interstelare, ar fi găsit metode de a evita producerea unui accident. Contraargumentul domnului Hobana vine din tocmai realitatea noastră curentă: deşi potrivit unor calcule probabilistice, probabilitatea ca două submarine atomice să se cicnească este aproape zero, totuşi acest accident s-a produs. La fel, probabilitatea ca doi sateliţi de comunicare să se ciocnească, deşi este de asemeni aproape nulă, totuşi, chiar acum de curând, acest lucru s-a întâmplat. Iată aşadar două argumente logice, prin puterea exemplului discreditează afirmaţiile celor care se încăpăţânează să nege ceea ce deja a devenit evident de altfel.  Celălalt amănunt, este de fapt o recomandare: Nu trebuie să ne întrebăm dacă există extratereştri, problema a depăsit demult acest stadiu, acum întrebarea care se pune este dacă  nu există cumva şi intratereştri.

Lucruri interesante, argumente logice şi opinii pertinente.  Pe scurt: sărbătoare a inteligenţei, raţiunii, ştiinţei şi a culturii. Sau pentru a mă exprima astfel încât şi acei mulţi şi… mă rog, de care pomenisem şi la început, să găsească ceva interesant în articolul meu: „orgasm intelectual frate!”

Să vă pară rău că aţi ratat evenimentul. Eu m-am ales cu două autografe deoarece am avut inpiraţia de a lua cu mine şi cartea domnului Hobana care a apărut în 1997 la editura AGNI : „Misterul Roswell, după cincizeci de ani”.

Închei urând autorului, Multă sănătate, Ani mulţi şi cât de multe noi succese !

News flash….

***

Se pare ca treburile merg din ce in ce mai bine pe piata cartilor din tara noastra. Recent am aflat de pe blogul cultural sf despre publicarea in limba romana a povestirii din 1922 „The curious case of Benjamin Button”  de Francis Scott Fitzgerald dupa care s-a ecranizat si filmul omonim cu Brad Pitt in rolul principal, candidat la Oscarurile de anul acesta. Ceea ce nu au stiut in mod sigur cei de la culturalsf, si anume ca volumul iesit pe piata este  suspectat a fi publicat fara drepturi reale de copyright, a semnalat in comentarii domnul Michael Haulica, oferind drept dovada un articol de ieri din Cotidianul.Puteti sa trageti si singuri concluziile, noi nu putem decat sa asteptam cu interes evolutia cazului si sa va promitem ca o sa revenim cu update-uri ulterioare.

primul later update: se pare ca TKJ Publishing House este posibil sa fie un imprint al Tritonicului dupa cum bine a semnalat „v” pe blogul „cultural sf”, la adresa de mai sus. Aveti aici link-ul cu pricina.

***

Ca in fiecare saptamana, dupa cum ne-a obisnuit, editura Polirom impreuna cu Cartea Romaneasca au o noua serie de carti la pretul fabulos de 9.99 lei.

Lista :
Aris Fioretos – Adevarul despre Sascha Knisch
Jonathan Franzen – Al 27-lea oras
Norman Mailer – Castelul din padure
Jonathan Coe – Cercul inchis
Philip Roth – Complotul impotriva Americii
Will Self – Cucul si pupaza despre care aveti si aici cateva cuvinte
Sasa Stanisic – Cum repara soldatul gramofonul
M. J. Hyland – Declinul
Ha Jin – Gunoaiele razboiului
J. G. Ballard – Imperiul Soarelui
Colm Toibin – Maestrul
Gordon Russell – Marele gladiator
Paul Auster – Nebunii in Brooklyn
Christopher Moore – O treaba murdara
Marina Lewycka – Scurta istorie a tractoarelor in limba ucraineana
Amy Tan – Sotia Zeului Bucatariei
Hunter S. Thompson – Spaime si scarbe in Las Vegas
Thomas Pynchon – V.
Sarah Waters – Veghea
Kiran Desai – Zarva in livada de guave

Campania cartilor la  4,99 lei continua. Aveti lista updatata aici.

***

O veste buna si una mai putin buna: „Spatiul Singularitatii” (link cu documentul aici, gasit absolut intamplator la o cautare google, textul sau coincide cu cel postat pe blog astazi de cei de la tritonic, pdf datand din 03.02.2009, cu titlul Spatiul singularitatii NOU 1 ) se pregateste de a doua lansare pe piata, insa traducatorul este acelasi si traducerea, chiar daca nu mai prezinta dezacorduri sau propozitii fara sens, inca sufera. Fraze precum „Era îmbracat într-un sac urât mirositor, înfasurat în jurul umerilor sai ososi ca un sac de dormit al unui soldat.” sau „La sfârsitul zilei, când mana ( manna, in engleza, si inseamna cu totul altceva) începuse sa se lase de pe orbita si visele oamenilor prindeau viata” tradeaza o traducere executata doar cu dictionarul si nimic mai mult, fara pic de „tuning” la limba romana literara. Ba mai mult, intelesul a fraze intregi a fost deturnat, de exemplu:

Tradus: „Când a sosit, luminile de fuziune sclipeau puternic ca si cum viata insectelor se nascu subit în adâncimile sterpe din sistemul exterior.

Original: „When it arrived, fusion pods burned bright as insectile A-life spawned furiously in the frigid depths of the outer system.

WTF?! Si asta numai dupa o lectura foarte rapida a primelor 3 pagini. Saracu’ Stross

***

Daca sunteti curiosi cum mai stau editurile cu vanzarile si daca sufera din pricina „crizei” sau nu, va puteti informa din articolul de ieri din ziarul  Cotidianul.

***

Recent am descoperit o animatie CGI studenteasca cu o poveste mai mult decat interesanta. Autor, Tyson Ibele, video, Hemlock. Aveti link-ul la nume, nu am reusit sa-l urc aici, poate si din cauza unei incompatibilitati intre wordpress si  animatiile flash.

***

Se pare ca pe dvd-ul  Watchmen ca bonus se va afla si un film de animatie intitulat  „Tales of the Black Freighter”. Aveti mai jos trailerul.

Creează gratuit un site web sau un blog la WordPress.com. Tema: Baskerville de Anders Noren.

SUS ↑