liviu-radu
Prefaţa: Sebastian A. Corn Selecţie: Michael Haulică

„Povestiri Fantastice” cuprinde o serie de texte selectate din lucrarile publicate de catre scriitor dupa anul 2000. Astfel din volumul „Spre Ierusalim” (2000) sunt prezente textele „Spre Ierusalim”, „El Dorado” si „In metrou”   plasate acum in deschiderea voulumului de povestiri fantastice. O serie de texte ce au calitatea de a te introduce in lumea povestirilor scriitorului Liviu Radu si de a demonstra paleta foarte larga de subiecte abordate. Prima povestire surprinde atmosfera si inaltarea religioasa caracteristica cavalierilor cruciati porniti sa elibereze pamantul sfant de necredinciosi. Un text incarcat din plin de credinta si semnificatii mistice. In „El Dorado”, dupa cum ii spune si numele avem parte de mirajul bogatiilor si al aurului ce-i bantuia pe conchistadorii aflati in cautarea acestui ideal pe un continent nou. Si ultima povestire ce incheie acest ciclu introductiv ne transporta intr-o lume a viitorului in care existenta pentru cei normali este destul de dificila, criteriile de selectie fiind acum modificate. In general dupa aceasta incursiune in lumea imaginata de scriitorul Liviu Radu nu te poti abtine sa nu constati ca atmosfera este cea care-l recomanda pe scriitor, personajele si actiunea parand ca se muleaza dupa cadru. Si cred ca acesta ar fi atuul principal al scriitorului in multe dintre textele sale, aceasta atmosfera credibila si bine pusa la punct in detrimentul unei actiuni febrile, fenomen ce poate starni reactii contradictorii cititorilor.

In continuare din volumul „Constanta 1919” ( 2000) avem selectate inca trei povestiri si anume : „Tratative la Konsstanza”, „Konstantia si Hamlet” si „Fuga din Küstangé”. Aceste texte au un pronuntat caracter istoric oferind o farama dintr-un trecut alternativ, o particica de evenimente a caror evolutie ne-au macinat tara si au silit romanii sa se ridice la lupta. Anul 1919 este elementul comun acestor trei povestiri, in schimb personajele principale se modifica de la una la alta, perindandu-se prin fata ochilor generali vestiti ai armatei romane, militari francezi care ne-au vizitat si care s-au indragostit de Romania, personalitati de vita nobila si os regesc, spirite revolutionare de dreapta sau de stanga, mari patrioti romani plus o multitudine de etnii si persoane cu interese care mai de care mai obscure sau dimpotriva mai drepte. Printre acestia a avut loc sa se strecoare si un neadaptat, mereu urmarit de esec, cel putin pina la momentul de fata, caporal in armata germana, cunoscut printre prieteni si ca Dolfie. Nu zic mai mult si  las pe cine e curios sa descopere despre cine e vorba. Multi probabil stiu deja. Avem in fata un demers bine inchegat si inţesat de detalii, cititorul avand bucuria de a descoperi oameni istorici dragi sau dimpotriva detestati in ipostaze inedite, acestia fiind nevoiti a da piept cu o avalansa usor modificata a evenimentelor.

In volumul „Babl” (2004) avem exploatate numeroase mituri, de la cele biblice pina la misterele ce au invaluit anumite crime din trecutul tenebros al Londrei, respectandu-se cat de cat intamplarile originale. Mare parte din intamplarile despre care se vorbeste in Biblie pot fi identificate in textul „Babl” in care avem trimiteri catre arca lui Noe, mitul turnului Babilonului, sau Ionas (Iona) pescarul. Urmatoarea povestire, „Descendenti” este si preferata mea din intreaga antologie, atmosfera intunecata si obscura ce se propaga si asupra eroului central, impreuna cu exploatarea reusita a mitului Sodomei si Gomorei si introducerea si altor idei si personaje originale, reusind sa ma impresioneze cu adevarat. Da, exact asta am asteptat!
„Blestem de seara cu durata nelimitata” este o alta abordare originala, in aces caz, a unei povestiri cunoscute, basmul fluierarului si a copiilor din oraselul Hameln, dar cu un final care m-a pus pe ganduri pentru ca nu i-am prins subtilitatile.
„Perle de fum insirate pe-o raza de soare” are o constructie interesanta insa nu a reusit sa ma mentina atent pina la final poate si datorita faptului ca mi s-a parut nesfarsita. Impresie data poate de pendularea permanenta intre realitate si fictiune combinata cu expunerea destinului unui singur personaj aflat intr-o neliniste si cautare permanenta.

Patru povestiri din volumul „Cifrele sunt reci, numerele`s calde” (2006) incheie antologia de scriitor, revenind la o mai veche dragoste, istoria. Ei bine, „Sub semnul lui unsprezece” ofera o frantura din viata lui Mihai Viteazul si o posibila explicatie, partial mistica, pentru moartea sa. Povestire ce mi-a adus aminte in mod inevitabil, mai ales in momentul in care banul Craiovei este prins si adus la Curtea Domneasca, de volumele de Povestiri Istorice ( si am impresia ca era si o imagine in care se reda prinderea lui) pe care le rasfoiam cu ardoare copil fiind. „Barfe inainte de lupta” ne introduce in lumea revolutiei franceze in momentele in care avocatul Robespierre si ghilotina faceau un adevarat prapad printre nobilime si cei considerati tradatori, aceste condamnari avand radacini si motive mult mai subtile in viziunea scriitorului. „Cifrele sunt reci numerele-s calde” pare un omagiu adus operei lui Lovecraft, Necronomiconul lui Abdul Alhazred canalizand atentia personajelor si dictand actiunile singeroase ale acestora. „Ziua referendumului” abordeaza pe un ton usor ironic si usor amuzant pregatirile ce preced o zi de votare, cu accent pe aspiratiile si nazuintele fiecarei clase sociale. Avem prezentate toate punctele de vedere, de la somerul permanent, imigrantul venit sa munceasca, legal sau nu, si pina la reprezentantii clasei instarite, fiecare visand la o cu totul alta schimbare. Un text antrenant la care probabil multa lume nu va ramane rece.

Nu am mentionat la inceput dar cartea este deschisa de o introducere a renumitului scriitor Sebastian A. Corn, ce mai ofera o mostra din viata si mediul in care se perinda scriitorii romani de fantastic. Totodata mai avem o serie de citate ale unor alte personalitati celebre in spatiu fantastic mioritic, Liviu Radu fiind vazut ca un scriitor al carui talent imbina in mod remarcabil grotescul spectaculos al suprafetelor cu un plan al ideilor de calitate (Mircea Oprita, Anticipatia Romaneasca) sau cea mai mare calitate a lui Liviu Radu este, fara indoiala, stiinta de a inventa povesti si de a le spune (Michael Haulica – Observator cultural ) cu care nu pot decat sa fiu de acord. Mai recomanda opera lui Liviu Radu, Dan Silviu Boerescu, Costi Gurgu, Györfi-Déak György, Radu Pavel Gheo sau Catalin Badea-Gheracostea. Marturisesc ca pina acum nu am mai avut contact cu opera scriitorului Liviu Radu din motive obiective, insa cred ca momentul de fata a fost unul prielnic, dupa ce am reusit sa strabat antologii si povestiri straine, avand acum si o punte de legatura si de comparatie mult mai clara. Lucru inevitabil nu-i asa? Per total, in opinia mea, avem parte de multe idei bune, nu neaparat impresionante, dar cu o constructie reusita. Dupa recenzia de pe blogul „teroristei” LuciaT ma asteptam la o lectura un pic mai cenusie ca si expunere si mai plictisitoare, insa trebuie sa recunosc ca povestirile au un anumit timbru local, cu stimuli foarte diferiti pentru fiecare persoana in parte. Chiar sunt curios ce impresie a lasat sau va lasa celor mai tineri, pentru ca din cate se observa scriitorii, criticii literari, editorii romani si cei cu cateva primaveri in plus fata de noi au numai cuvinte de lauda pentru scrierile lui Liviu Radu.

Cateva date despre scriitor preluate din fisa de la finalul antologiei.
Nascut la 20 noiembrie 1848 in Bucuresti. A debutat cu povestirea „Faţa reala a planetei Marte” in revista Quasar nr.5/1992. A publicat proza scurta, romane, recenzii, eseuri. Are la activ traduceri a nu mai putin de 40 de carti(!!!). A fost recompensat cu numeroase premii, cel mai prestigios find cel al Conventiei Europene de Sf din 2000 (Gdansk, Polonia).

Volume publicate :
Trip-Tic (Ed. Dacia, 1999); Spre Ierusalim (Ed. Allfa, 2000); Constanţa 1919 (Ed. ProLogos, 2000); Opţiunea (Pygmalion, 2004); Spaime (Pygmalion, 2004); Babl (Ed. Diasfera, 2004); Cifrele sunt reci, numerele-s calde (Ed. Diasfera, 2006), Waldemar (Tritonic, 2007), Blocul câş (Tritonic, 2008), Povestiri fantastice (Millennium Press, 2008). ( volume pe care le-am adaugat si pe wiki sf , proiectul celor de la Nemira)

Prezent si in volumele colective:
Nemira ’96; Plaja nudistilor (1999);
Don Quijote, prostituata şi alte personaje (2000);
Timpul eroilor (Ed. Media-tech, 2001);
România SF 2001 (Ed. ProLogos, 2001);
Alte lumi, alte legende (Ed. Media-tech, 2002);
AtelierKult: povestiri fantastice (Ed. Millennium Press, 2005).