aowrecAges of Wonder este o antologie riguros impartita in perioade distincte ale evolutiei societatii umane. Antologia a aparut la publisherul Daw books, ce se pretinde a fi primul de acest gen ce ar fi urmarit publicarea exclusiva a cartilor science fiction si fantasy din istorie,  si poate fi comandata via Bookdepository, librarie online ce nu percepe taxe postale. Dintre cei publicati in cele 1400 de volume in cei 39 de ani de existenta am putea numi pe: Marion Zimmer Bradley, Fritz Leiber, Edward Llewellyn, Jerry Pournelle, Roger Zelazny, etc. Momentan „Daw books” se regasesc ca un imprint al editurii Penguin Group. Revenind la textul de fata povestirile antologiei ne petrec prin universuri fantastice corespunzatoare urmatoarelor epoci : Ages of Antiquity, Ages of sail, The Colonial Age , The Age of pioneers, The Pre-morden Age  si The Age ahead. Volumul de fata ne ofera nu mai putin de 20 de texte, uimind densitatea detaliilor si contrastul dintre calitatea povestirilor si spatiul ocupat.

Din introducere aflam ca antologia s-a nascut din dorinta si ideile celor doi editori, respectiv Julie E. Czerneda si Rob St. Martin, de a exploata elementele specifice diferitelor culturi istorice. Un decor numai excelent pentru a putea fi adaptat unui cadru cu radacini fantasy. Da, exact, antologia de fata abunda in texte fantasy si/sau fantastice. Se pare ca cei doi antologatori au avut un sablon de selectare foarte riguros asadar reusita lui Costi Gurgu de a se strecura printre scriitorii selectati este cu atat mai meritorie.

Age of antiquity” debuteaza cu un text al Ninei Kiriki Hoffman ce ne introduce intr-o frintura de lume romana uimind prin acuratetea detaliilor. Zei si vrajitoare, negustori si scalvi, blesteme si binecuvantari toate se impletesc in acest text. „To play the game of men” de Caitlin Sweet este o povestire fantastica cu mai multe subtilitati decat lasa prima impresie insa la care te-ar putea duce gandul daca ai urmari cu atentie indiiciile oferite. „Mist Wraith” de Urunaia Fung ne poarta si pe continentul asiatic cu o poveste parca desprinsa din angoasa si filmele pline de fantasme din industria cinematografica a zonei. Ce iti ramane de facut cind te numeri printre ultimii supravietuitori ai rasei tale?Cum iti mai poti proteja acum copilul nenascut? Cum se poate totusi scrie in fum? La toate aceste intrebari si nu numai veti afla raspuns in deliciosul text „Written in Smoke” de Karina Sumner-Smith.

Age of sail” este o perioada ce nu putea sa lipseasca dintr-o asemenea initiativa si cred ca toata lumea este de acord. „Cloud above water” de Natalie Millman, „Crossing the Waters” de Ika Vanderkoeck, „Here there be monsters” de Brad Carson si a „Swift changing course” de Jana Paniccia ne familiarizeaza cu personaje intalnite doar in largul marii cum ar fi: sirenele, spiritele elementale (elementals in engleza), piratii, negustorii de sclavi, ailliachi sau krakeni uriasi – despre care se spune ca sunt urmasii decazuti ai unei anumite specii fantastice. Si povestirile din aceasta zona mi s-au parut echilibrate si unele chiar transmit si mesaje. Interesul poarta caciula in „Crossing the waters” si resursele nebanuite ce stau ascunse in interiorul fiecaruia ne pot salva deseori din situatii limita dupa cum putem observa in „A swift changing course”.

The colonial Age” este o epoca in care miturile au cunoscut o raspandire mai mare, existand ce-i drept si o mai larga arie de acoperire si un contact mai pronuntat cu civilizatii necunoscute pina atunci. Avem parte de idei de povestiri novatoare ce exploateaza necunoscutele si farmecul „Lumii noi” americane dupa cum am observat in  „Blood and soil” de Ceri Young; drame de iubire aparute ca urmare a razboaielor dintre diversele natiuni expansioniste in „Fletcher`s ghost” de Liz Holliday; goblini (cred ca s-ar traduce ca un fel de spiridusi, si in general din ce stiu eu sunt vazuti  mai ales ca niste fiinte „rautacioase” si agresive) fascinati de mecanisme si tehnologia (incipienta) a aburilor, gelosi in acelasi timp pe iubita stapanului, in „Immigrant” de Sandra Tayler. Textul de fata mi s-a parut si cel mai apetisant din aceasta perioada. Goblinul  este foarte haios si bine creionat in incercarea sa de a-si apara “teritorul” atat in fata “dusmanilor” inchipuiti ce afecteaza programul de munca al stapanului sau, dar si a celor supranaturali ce il saboteaza cu adevarat.

The Age of pioneers” se deschide cu povestirea, „A small Sacrifice” de Kristen Bonn, in care primeaza nevoia de a mentine tribul departe de pervertirea noii orinduieli, una dintre solutiile la care se recurge in final fiind si sacrificiul uman. Atmosfera vestului salbatic ne inconjoara in textul „Pony up”, de Linda A.B. Davis, text cu un titlu foarte sugestiv, decorul fiind populat si cu niscaiva ponei Pegasus. Urmeaza „Gold at the end of the railroad” de Elizabeth Ann Scarborough, singurul text al antologiei care nu a reusit sa ma prinda si in consecinta l-am abandonat destul de timpuriu.

The Pre-modern Age” este vazuta ca o epoca in care omul a alergat continuu sa-si impuna dominatia asupra naturii dar si un moment prielnic pentru miracolele stiintei si boom-ul tehnologic. Insa se intreaba antologatorii, si pe buna dreptate,  mai pot acum emite sperante fortele mistice, mitologia, supranaturalul si magicul in concurenta directa cu aceste inovatii.

„The stone orrery” de Jennifer Crow pare a fi un episod desprins din deja mitul legendarei „time machine”. Destinul unei printese slave se impleteste cu cel al unui cercetator avid de afirmare si al unei femei aflate intr-o situatie delicata. Un text bine construit dar nu neaparat extraordinar. Tony Pi, nominalizat la „The John W. Campbell Award” pentru cel mai bun scriitor debutant, a reusit sa ma prinda si pe mine cu textul sau, „Sphinx!”. Intr-o epoca in care Sfinxul si alte hibride fantastice au disparut de secole soarta le pregateste totusi o surpriza majora eroilor textului nostru. Mi s-a parut interesanta asocierea Sfinxului egiptean cu magia ghicitorilor. Un asemenea text cifrat sta la baza controlului ce poate fi exercitat asupra acestora oferind detinatorului putere nelimitata asupra destinului fiarei subjugate. „A bird in the hand”, de Queenie Tirone, se detaseaza ca o alta incursiune in lumea fapturilor de basm, pasari pheonix, zane, magicieni detectivi  si vraji puternice, sabii Excalibur si mafia chinezeasca, toate acestea populeaza lumea imaginata de scriitoare.

„The Age ahead” cuprinde doar doua istorisiri insa printre autorii lor se gaseste si scriitorul roman Costi Gurgu. „Mars Bound”, povestirea lui K.J. Gould urmareste o idee neconventionala si iesita din comun. Ea exploateaza credibil un viitor in care elfii traiesc alaturi de oameni si reusesc sa ajunga datorita ambitiei unuia dintre ei, „acolo unde nici un picior de elf nu a mai calcat vreodata”. Pe Marte. Prilej pentru autoare de a analiza radacinile  provenientei magiei pe care elfii o poseda si o folosesc cu atata naturalete si gratie. O lucrare ce dovedeste ca imaginatia bate subiectele stereotipe si inca mai exista scriitori ce pot imagina abordari elfesti fara cusur. Dar nu pe la noi.

In „Angels and Moths”, Costi Gurgu trateaza debutul unui contact extraterestru ratat in prima instanta. Este un text cu substanta si vigoare literara ce aduce in discutie  subiecte contoversate. Credinta in Divinitate, ispitirea constanta a sufletului, soarta implacabila, slabiciunea spiritului si a constiintei umane  fiind doar cateva dintre ele. Recent am lecturat si unele dintre povestirile mai vechi ale scriitorului Costi Gurgu prin bunavointa celor doi entuziasti, Bebe si Voicu, ce au avut placerea de a-mi dona cateva numere din vechea revista „String”. Plecaciuni si multumirile mele domnii mei. Si, revenind la text, impresia mea este ca povestirea de fata se inscrie pe aceeasi linie cel putin, desi nu neaparat ca directie si complexitate, cu un alt text mai vechi al autorului, „Relatii Culturale”. Si acolo aveam prezenta o rasa de extraterestri inediti si bine „imbracati” literar, hipnotica prin unicitate si abordarea numerica, coordonate pe care de altfel le putem observa, in mare, si in textul de fata. Finalul te pune un pic pe ganduri si indeamna la o re-lecturare a ultimelor evenimente pentru o mai buna decifrare, ceea ce denota atentia pentru constructia subtila si migaloasa a textului.  Departe de mine dorinta de a lauda aiurea, insa scrierea mi s-a parut o prezenta solida si bine construita ce contribuie impreuna cu restul textelor reusite, la inradacinarea unei imagini generale de antologie reusita. Un punct de vedere extraterestru asupra ateismului personajului central mi-a oferit si paragraful preferat al intregii antologii :

You have decided not to believe not because  you`re convinced  that there is nothing divine, but because  you don`t need the divine presence in your life. You can live without it.

Ma gindeam ca spre deosebire de Best Sci-fi-urile lecturate recent, antologia „Ages of Wonder” frapeaza prin dimensiunile reduse si subtirime, textele prezente avand, marea majoritate, o intindere moderata cu o limita de cam maxim 20 de pagini in principiu. Insa ea nu trebuie subestimata, ci dimpotriva, un cititor pretentios si iubitor de fantastic va putea descoperi mai mult de o mana de texte pe gusturile sale, in primul rand si datorita varietatii si constructiei riguroase a subiectelor abordate. Eu unul am fost impresionat, si pe viitor o sa fiu sensibil mai atent la unele dintre numele prezente in paginile culegerii de texte, dar de ce nu, si la cel al antologatorilor.

Second Take (Aspoiu) – Asa cum am spus,  nu am citit decat povestirea lui Costi din prezenta antologie, celelalte fiind amanate pentru vremuri mai ‘relaxate’.  As vrea insa sa punctez cateva aspecte independente de restul volumului. Ce te frapeaza in primul rand la „Angels and Moths” este bogatia ideilor comprimate intr-o povestire relativ scurta. Costi are aici idei nu pentru un roman, ci o serie in toata regula. Intr-un vartej de 15 pagini avem un prim contact, mitologie populara, divinitate sclerozata, credinta pierduta, un pic de ‘love’ amar, magie extraterestra etc. Daca as fi citit cu creionul in mana luand notite sigur mai ‘prindeam’ inca pe atat. Al doilea punct forte este exprimarea: plastica, poetica aproape, cu frumoase intorsaturi stilistice – dar nu va ganditi la chestii greoaie, care pun lectura in genunuchi – scriitura este ‘impachetata’ natural iar discursul este foarte fluid. In loc de concluzie, trebuie sa va spun ca din povestirea asta tot lipseste ceva – lipseste acea ‘atingere’ specifica SF-ului romanesc caracterizata fie prin idee bunicica insa cu executie slaba (autor indragostit de idee), fie prin expunere potential buna insa fara viziune si continut (autor indragostit de vorbe). „Angels and Moths” in trei cuvinte: bogata, consistenta, atractiva.

PS. Asteptam ROMANUL.