***

Saptamana trecuta a aparut in Romania libera un articol despre strategiile de promovare ale editurilor noastre, strategii conventionale sau de gherila, cu impact vizibil asupra potentialilor cititori. Se pare ca vechile practici in care o carte era prezentata intai in mass media si apoi in cadrul unei lansari la care participau „binevoitorii” nu mai sunt chiar la moda, multi dintre marii jucatorii pe piata cartilor romanesti regandindu-si intregul sistem de promovare.

Articolul nu este completat chiar cu toate editurile importante, Humanitasul n-a raspuns, Paralela 45 nu apare,  iar despre cei de la Nemira nu se sufla nimic de parca nu ar exista,  asa ca autorul strange  o „mica” bila neagra de la mine. Avem pareri si strategii de la editurile, Trei, Curtea Veche, Tritonic, Polirom si chiar si Ministerul Culturii si Cultelor este prezent cu o initiativa laudabila dar probabil datatoare de migrene la costuri pentru un editor autohton.

Lansari cu formatii muzicale, nume originale de romane (vezi Letopizdet opera scriitorul Alexandru Vakulovski, nu stiu daca titlul „face toti banii” dar probabil ceva rumoare tot a creat), lipirea pulverizarea de stencils-uri prin toate locurile publice si firidele (mai lipsesc copacii) ca in cazul lansarii megahitului lui Stieg Larsson, Barbati care urasc femeile (si stati asa ca urmeaza la lansare si partea a doua), bloguri de carti (vezi cazul scriitorului Andrei Ruse), filme documentare, videoclipuri de prezentare sau campanii online complexe se inscriu in noul trend publicitatar adoptat de multi dintre editorii nostri. Nu stiu exact cat costa o campanie de promovare la o editura romaneasca cu pretentii insa cei 100 de euro cheltuiti de Polirom in campania online de sprijinire a romanului Firmin de  Sam Savage, mi s-au parut o suma parca de nivel local mai degraba decat national. Poate e de invatat aici ca nu neaparat  banii fac totul ci ideea in sine este cea care innobileaza.

Pe final apar si cei de la RAO care ne „ameninta” ca vor exploata fara mila resursele internetului in promovarea ultimei aparitii in seria scriitoarei Stephenie Meyer. Eu as spune ca inainte de amenintari ar trebui sa-si puna la punct intai adresa de web care de pe la inceputul anului e intr-o constructie vesnica si nesfarsita. Dar probabil se poate trai si fara.

***

In ziarul Ziua avem un alt articol relevant pentru situatia care s-a construit incet-incet  odata cu lansarea mult ravnitelor „ziare cu carte”.  Se pare ca acestea au luat circa 15% din piata de carte din Romania, piata estimata lacarti 130-150 de milioane de euro, dupa declaratia lui Mihai Penescu, presedinte al Uniunii Editorilor din Romania (UER) si director al editurii All. Am ramas surprins sa vad ca Presedintele Asociatiei Editorilor din Romania (AER) si in proprietar al editurii Curtea Veche, este acelasi domn  Grigore Arsene despre care se vorbeste si aici, si nu prea de bine. Cert este ca ca ziarele cu carte, Cotidianul, Adevarul, acum si Jurnalul National, lovesc in editorii autohtoni mai mult sau mai putin, acestia din urma vorbind si de practici neloiale ale publicatiilor in cauza .

E oficial.Avem criza si la carti! Editurile reduc din personal iar vanzarile ar fi scazut cu 30% fata de aceeasi perioada din 2008. Solutia:  diminuarea sau poate renuntarea la taxele aplicate industriei de carte dupa cum precizeaza  pe finalul articolului domnul Grigore Arsene.