sha1

Iti multumim pentru amabilitate si as aduce aminte cititorilor ca la un  click pe imagini veti fi redirectionati catre o varianta cu o rezolutie mai buna.

Poti sa ne descrii in cateva cuvinte cu ce te ocupi acum si sa ne faci un scurt istoric al activitatii tale?

Sunt lead artist la INDG Amsterdam si CEO la HotShots VFX. Lucrez in domeniul artei digitale de peste 9 ani. Am inceput la 18 ani ca angajat al departamentului de promo al Antenei 1, unde mi-am facut si “ucenicia” timp de 3 ani, avand privilegiul sa cunosc niste oameni exceptionali. A urmat o colaborare cu PROTV de un an, si apoi cu cateva companii din Europa. Am studiat arhitectura la Facultatea Ion Mincu din Bucuresti.

Desenul a fost o pasiune inca din scoala generala. Poate si din cauza perioadei de tranzitie din 89 cand prindeam 20 de minute de desene animate pe zi si ocazional o caseta video cu Tom si Jerry sau un Rahan. Ajungi sa apreciezi fiecare secunda de animatie, fiecare cadru in parte.🙂

Mai in gluma, mai in serios, cred ca desenul e baza de la care au plecat toti artistii digitali de azi. Fara o inclinatie artistica nu cred ca rezisti in industrie. Nu e chiar lapte si miere, nu degeaba se spune ca arta cere sacrificii. In spate se ascund ani de munca si studiu.

Ne poti impartasi care este mecanismul de creatie al uneia dintre imaginile tale. Ce metode si unelte folosesti? Cu ce programe preferi sa lucrezi pentru a-ti slefui lucrarile?

Slefui haha, simpatic🙂 Sistemul de lucru din spatele lucrarilor digitale se aseamana foarte mult cu cel analog. Se aplica aceleasi reguli de baza. Difera tool-urile. Eu sunt 3D artist la baza. Am inceput cu 3D Studio Max inca de pe vremea versiunii beta si de-atunci tot mai descopar chestii🙂 Lucrez de asemenea cu Photoshop, un soft foarte popular la noi, folosit cu precadere de fetele de pe Hi5 in scopul “tunarii” partilor cheie :)) Deci da, lumea face si altceva cu Photoshop decat marirea sanilor virtual sau micsorarea soldurilor😛.  After Effects e iarasi un tool indispensabil, indeosebi pe partea de compositing sau motion graphics.

Softuri sunt multe, important e sa stapanesti cateva de baza. Am folosit o groaza de softuri de-a lungul timpului, unele le mai folosesc si azi: VUE, Realflow, Mudbox, Maxwell, Shake, Boujou, etc.terranova

Consideri ca imaginile tale se afla sub influenta vreunui artist?Ai avut vreun model anume de-a lungul evolutie tale?

Clar, toti avem un model. Eu am fost influentat in mare masura de lucrarile lui Dusso . In timp am oscilat intre, Ryan Church , Khang Le , James Paick etc.

Din profilul  tau am aflat ca lucrezi ca freelancer. Ai proiecte indeplinite pentru firme sau persoane interesate de munca ta, premii luate? Consideri ca exista viitor in Romania pentru o persoana ca tine pasionata de acest tip de arta?

Asta fac de 9 ani incoace. Am lucrat cu “N” clienti, de la televiziuni la firme romanesti sau straine de prestigiu, pana la videoclipuri sau filme de Hollywood .

Am evitat tot timpul sa ma incadrez pe-o nisa. Nu sunt omul extremelor, prefer echilibrul, de la 3D la 2D, fotografie la animatie, visual effects sau motion graphics. Consider ca e mult mai sanatos, ca artist, sa experimentezi toate mediile de creatie. Din fiecare inveti cate ceva. Desigur, nu zic sa alergi dupa 10 iepuri, ca n-ai sa prinzi nici unul, ci sa le iei pe rand, sistematic, sa ajungi la un anumit nivel de profesionalism macar intr-unul, dar sa nu ramai intepenit, ci sa fii flexibil si deschis la tot ce tine de creatie. Omul cat traieste invata, iar arta, ca si medicina, e un domeniu care nu te lasa sa te afunzi in monotonie…

Viitor? In Romania? In meseria asta exista viitor si-n Zanzibar😉 Iar ca dovada sta Craig Mullins, dupa parerea mea unul dintre cei mai buni artisti digitali, care s-a mutat in Hawaii cu familia si lucreaza din resedinta lui de pe plaja🙂 Nu exista granite in arta digitala. Totul se produce pe computer si se transfera online. Internetul este piata de desfacere, iar acces la internet ai si in Siberia.

matte13
Ce te determina sa urmaresti mai ales aspecte si teme fantastice in lucrarile tale? Crezi ca iti ofera o arie mai larga de abordare?

Ca bine zici…de ce am ales subiectul asta. Cand am pornit cu grafica digitala, prin 2000, scopul tuturor era unul: sa atingi realismul extrem. Nu existau plug-ins pentru iluminare globala sau alte nebunii de genul. Totul trebuia trucat, mintit. So I went with the flow, facand interioare, incercand sa depasesc look-ul artificial pe care-l dadeau softurile 3D din vremea aia. In timp am reusit, dar m-am lovit de alta problema. Postand pe forumuri de arta digitala, lumea ma intreba cu ce aparat am facut pozele, incadrand lucrarile la sectiunea de fotografie. Atunci am avut o mica revelatie, ce-ar fi daca aduci o lume complet diferita de ce vezi zi de zi, la acelasi nivel de realism? And so I began my quest🙂

Un Ozn azi, un Ozn maine :)) Le puteam duce la un realism extrem dar ma loveam de o alta bariera: conceptul, povestea din spatele lucrarilor. Iar asta e alta problema, tine de alte skill-uri pe care abia in ultimii ani am inceput sa le explorez: desen si pictura.🙂

crash1

Cum spuneam mai sus, omul cat traieste invata…si ca sa nu-ti pierzi avantul e bine sa te reinventezi din cand in cand, sa-ti stabilesti noi tinte. Apoi, „rabdare si tutun”.🙂

Ti-ar placea sa colaborezi cu o editura pentru o coperta de carte?Daca da, crezi ca onorariu tau ar fi prohibitiv pentru demararea unei astfel de colaborari?

De ce nu, ar fi o experienta in plus🙂 Nu-mi place sa spun NU din principiu. „Bring it on!” :)) Cat despre onorariu, asta cred ca tine de complexitatea lucrarii si libertatea de creatie.

Sperante de viitor sau proiecte propuse?

Sper sa ajung sa fac un film. Restul sunt detalii.🙂

Multumim pentru amabilitate si invitam cititorii sa viziteze atat site-ul artistului cat si galeria de aici pentru mai multe imagini surprinzatoare.