Despre Alastair Reynolds se spune ca este specializat in scrieri space opera avand o viziune dark hard science fiction adica un amestec intre stiintele mai materiale si cantitative, gen fizica, chimie, biologie si astronomie, dintre exemplele de alte scrieri incluse in acelasi registru putand fi amintita cunoscuta Trilogia Martiana, a lui Kim Stanley Robinson din care fac parte „Red Mars” (1992), „Green Mars” (1993), „Blue Mars” (1996)- aparute la Nemira, Vernor Vinge, „Fast Times at Fairmont High” (2001) sau Nancy Kress, „Beggars in Spain” (1993).

Cartea cuprinde doua povestiri fara nici o legatura aparenta intre ele, situate in acelasi univers, The Revelation Space ( Spatiul Revelatiilor, cred), univers ce i-a fost consacrat nici mai mult nici mai putin de cinci romane, doua nuvelete si opt povestiri scurte ce se intind pe o distanta de mai multe secole de-a lungul unei perioade cuprinsa aproximativ intre anii 2.200 si 40.000. Daca ar fi sa fac o comparatie as spune ca Alastair Reynolds, prin viziunea si puterea creatoare este pentru genul space opera ceea ce a fost VandeerMeer acum cativa ani in afara pentru genul fantasy si continua sa fie, motorasul capabil sa sustina si sa revigoreze o ramura a sci-fi-ului cam plafonata si statica in idei, if you ask me.

Desi Cainii de diamant” ( Diamond Dogs orig. ) este invelita intr-un aliaj de tehnologii ultramoderne la nivelul la care ne-am astepta ca acestea sa existe in anii respectivi, in esenta prima povestire se concentreaza asupra motivatiilor fiintelor omenesti, nevoia de a-si masura puterile si a-si afla propriile limite, de a atinge cu orice pret si orice mijloc scopul propus. Astfel pentru unii, banii reprezinta totul, pentru altii, prietenia si dorinta de competitie pot fi un stimul indeajuns de puternic alaturandu-se lipsei provocarilor intelectuale si dorintei de afirmare ce se pot transforma in imbolduri de nestapanit, toate acestea coroborate cu dorinta de a gasi perfectiunea in organismele vii prin interventia in alcatuirea anatomica, dau nastere unui tot unitar ce-si uneste fortele in atingerea misterului de nepatruns al unui turn fantastic de origine extraterestra.

Avem parte de fiinte ce degaja unicitate si spectaculozitate, de la personaje alcatuite in intregime din servomecanisme, placi articulate, cabluri, adevarati cyborgi moderni, la hackeri, specialisti in infiltrari si retele de spionaj pentru companii private, ciberneticieni mult prea indragostiti de transformarile fizice sau chiar oameni remodelati mintal cu sistemul nervos profund transformat prin contactul indelungat cu civilizatiile extraterestre, in special cea numita Jonglerii mintii. Asemenea vechilor eroi din povestile de capa si spada, sau asemeni celor din epopeele grecest, acestia se inteleg si purced la drum, avand de partea lor un aliat pretios si perfid, in acelasi timp. Daca grecii antici ii aveau pe zei sau eroi in tabara lor, iata ca tehnologia de ultim moment este cea care da tonul acestei expeditii, subordonata intr-o mare masura unor minti desavarsite. Se cade a observa ca, totusi, unii degeaba au acces la tehnologia de ultima oara si la capacitati extrasenzoriale deosebite daca ratiunea ramasa in mare masura intacta suprima, uneori, dar nu definitiv, spiritul de sacrificiu. Daca inceputul este un pic mai lent, pe masura ce inaintam in povestire si cortinele pica una dupa alta actiunea se inteteste intr-un ritm alert si sutinut culminant intr-o punere in scena finala atipica unde toate cartile sunt aruncate pe fata. Recunosc ca nu ma tragea inima sa citesc povestirea stiind ca sunt la mijloc implicate si niscaiva elemente si puzzle-uri matematice, cunoscandu-mi afinitatile si afectiunea pentru aceasta materie. Insa nu trebuie sa va ingrijorati, exista intradevar anumiti termeni si insiruiri matematice dar intelegerea sau vizualizarea diferitelor scheme propuse de autor nu este obligatorie a fi una perfecta, neavand un rol primordial in desfasurarea actiunii. Si pentru a intari acest lucru va pot prezenta si dovada, autorul afirmand la un moment dat, ca primele patru numere prime sunt unu, trei, cinci, sapte, insa se pare ca primele patru numere prime cu adevarat sunt doi, trei, cinci si sapte.

In „Zile pe Turcoaz” ( Turquoise Days orig. ) latura morala sau studiul caracterului uman sunt trecute in plan secund, accentul de aceasta data punandu-se asupra studiului si prezentarii fiintelor extraterestre ce populeaza planeta Turcoaz sub forma unor entitati vegetative marine numite Jonglerii mintii ( Pattern Juggler orig. ). Actiunea se petrece in anul 2541 iar Planeta este de fapt o colonie umana destul de inapoiata tehnologic ce se ocupa exclusiv de studiul Jonglerilor si urmeaza sa se confrunte cu vizita unei nave, Glasul Noptii, ce apartine ultranautilor.

De remarcat ar fi si coperta deosebita a cartii ce mi se pare mult mai buna ca originalul, la care a contribuit Prof.dr.ing Corneliu Alexandrescu de la Universitatea Politehnica Bucuresti ( sper sa nu ma insel, alte date nu am gasit despre el). As mai aminti de pastrarea si cultivarea aceluiasi aspect asemanator al intregii colectii relansate Nautilus ce dispune de un adeziv si un finisaj impecabil. Cartea poate fi comandata la reducere si prin urmare mult mai ieftin ca in librarii, direct de pe adresa editurii Nemira, la distanta de un click pe numele acesteia.